Seuraamalla pelitilanne ja ottelun aiheuttama jännitys, voi olla vaikea arvioida, onko a balle est hyvä vai huono. Taso filee, me valaistamme sinua.

Iske pallon kanssa pala verkon ulkopuolella

Olet verkon luona ja vastustajasi lyövät palloa. Olet niin lähellä, että lyöt pallon suoraan verkon toiselle puolelle. Onko se sääntelyä? Ei.

Kun pallo tulee vastustajiltasi ja se ei ole vielä ohittanut verkkoa, sinulla ei ole oikeutta vaikuttaa siihen kotona.

Toisaalta, jos vastustajien pallo palautuu kentälläsi ennen paluuta vastustajien kentälle, voit tuolloin ylittää verkon (koskematta siihen) lyödäksesi palloa.

Nousu verkkoon

Vastustajien törmäys pomppii leirilläsi, koskettaa pohjalasia ja lepää oven sivuristikossa. Voinko pelata sitä vai onko asia ohi?

Vastaus riippuu siitä, mihin pallo osuu ristikkoon. Jos pallo osuu ristikkoon ennen puoliväliä, kohta voi jatkua. Toisaalta, jos pallo palautuu tämän kentän puoliskon jälkeen, piste katsotaan päättyneeksi.

Ja netissä?

Joskus pallo palautuu verkon metalliosasta. Kuvittele tapaus. Olet radan alaosassa, lyöt palloa, joka osuu paikkaan, jossa verkko roikkuu pylväässä. Pallosi tulee sitten lopettamaan kurssinsa vastakentällä. Hyvä vai huono ?

Vastaus on, että asia jatkuu. Koukku verkosta pylvääseen on osa verkkoa, joten piste pelataan samalla tavalla kuin jos pallo olisi "verkko".

Sääntö on kuitenkin erilainen itse postin kanssa. Nykyään yhä vähemmän raiteilla on keskitangon jatko ristikkoa kohti, leikkaamalla “iso” ovi kahteen kapeampaan oveen. Mutta on vielä joitain, ja säännössä sanotaan, että jos pallo osuu radan siihen osaan, sitä pidetään "ulos".

Sama asia, kun menet pois radalta pelaamaan palloa kolmella vastustajallesi. Jos lyöt palloa ja se osuu verkkopylvääseen ennen kuin astut kentälle, piste katsotaan vääräksi.

"Anna" -sääntö

"Let" lausutaan monissa tapauksissa, mutta koska keskitymme verkkopeliin, puhumme "anna" palvelemisesta.

Kun suoritat palvelun ja pallo osuu verkon verkkoon ennen kuin se hyppää vastaavaan neliöön, on olemassa useita mahdollisuuksia. Joko pallo hyppää useita kertoja (vähintään 2) kentällä ensimmäisen palautuksen jälkeen huoltolaatikossa ja palvelu toistetaan uudelleen, tai pallo hyppää kerran huoltolaatikossa ja sitten takaisin johonkin ikkunoista ja pisteestä pelataan uudelleen tai pallo palautuu kerran huoltolaatikossa ja palaa sitten verkosta ja palvelu katsotaan vääräksi. Viimeinen mahdollisuus, pallo palautuu huoltolaatikkoon ja poistuu portin kautta, ja piste toistetaan uudelleen, jos uloskäynnit sallitaan, muuten palvelu on väärä.

Nousu verkkoon

Se on yksi vaikeimmin palautettavissa olevista osumista, mutta se on olemassa. Vastustajat koskettavat palloa, joka palautuu leirilläsi ja kuolee sitten verkossa, puolellasi. Voinko pelata sitä? Vastaus on kyllä, kunnes lyöt palloa ja se pomppii kahdesti. Olemme samaa mieltä siitä, että tämä toiminta on erittäin vaikeaa, mutta se on toteutettavissa.

Toinen, huomattavasti toteutettavissa oleva muunnelma on lyönti, jonka vastustajasi pelaa suoraan verkon puolelta. Nämä iskut löytyvät poistuttuasi radalta tai sen jälkeen, kun vastustajasi vaikuttavat radan puolellesi. Pallo tulee suoraan verkkoon. Voinko pelata sitä? Tietysti. Sitä voidaan pelata suoraan, ts. Ilman että pallo pääsee pomppimaan, tai sen, että pallo pomppii sen jälkeen kun se osuu verkkoon. Nämä laukaukset vaativat paljon refleksejä, tekniikkaa ja pelin näkemystä ... mutta se on mahdollista.

Yhteenveto

Verkon säännöt ovat erilaisia, mutta melko yksinkertaisia. Tärkeintä on ymmärtää, sallitaanko off-piste-peli. Vaikka tapaukset olisivatkin melko harvinaisia ​​peliesi aikana, on mielenkiintoista tietää nämä säännöt vihamielisyyksien välttämiseksi ja erityisesti valmistautua pelaamiseen tai ei, palloista monimutkaisiin pomppuihin.

Julien Bondia on opettaja padel Teneriffalla. Hän on Avantagen perustajaPadel.net, ohjelmisto, joka on erittäin suosittu klubien ja pelaajien keskuudessa padel. Kolumnisti ja neuvonantaja, hän auttaa sinua pelaamaan paremmin monien opetusohjelmiensa avulla padel.