Espanjalainen padel-merkki NOX on juuri saavuttanut merkittävän oikeudellisen voiton Munich, tunnettu katalonialainen yritys urheilujalkineiden maailmassa. Syy: symbolin käyttö "X", jonka München väitti brändinsä erottavaksi piirteeksi. Mutta Espanjan korkein oikeus päätti toisin.
Pitkäaikainen oikeustaistelu
Konflikti juontaa juurensa 2017Kun Berneda SA, München-tuotemerkin omistava yritys, on nostanut kanteen JJ. Ballvé Sports, NOX:n emoyhtiö. München syytti yhtiötä kylttien käytöstä, jotka olivat "identtisiä tai samankaltaisia" kuin sen omat kyltit, erityisesti padeliin liittyvät mailat, laukut tai tarvikkeet.
Ensimmäisessä tapauksessa Barcelonan kauppatuomioistuin nro 2 oli myöntänyt osittaisen loukkauksen: tapauksissa, joissa NOX-tavaramerkkiä ei mainittu selvästi, ristin käyttö saattoi todellakin aiheuttaa sekaannusta. Mutta tämä päätös kumottiin myöhemmin Barcelonan maakuntatuomioistuin, jossa todettiin, ettei NOX loukannut Münchenin oikeuksia.
Korkein oikeus vahvistaa: München ei voi vaatia yksinoikeutta "X:ään"
A lopullinen päätös annettu 28. toukokuuta 2025, The korkein oikeus Espanjalainen tuomioistuin hylkäsi Münchenin valituksen ja vahvisti, että Symbolin tunnettuus tietyllä alalla ei riitä kieltämään sen käyttöä toisella alallaKuuluisa ”X” Münchenistä, joka yhdistetään urheilukenkiinsä, ei voida monopolisoida esimerkiksi padelin kaltaisilla aloilla.
Maistraattien mielestä Keskivertokuluttaja ei todennäköisesti yhdistä NOX-tuotteita Münchenin tuotteisiin., ja että samankaltaisten merkkien käyttö ei ole väärinkäyttöä tai epäreilua kilpailua.
Arvostettu eurooppalainen oikeuskäytäntö
München oli viitannut ennakkotapauksiin Euroopan unionin yleinen tuomioistuin, jotka tunnustavat tuotemerkkinsä tunnettuuden. Mutta Espanjan korkein oikeus rajoitti tämän tunnustuksen koskemaan vain jalkinealaa., lukuun ottamatta padelmailoja tai -lisävarusteita. Hän väittää, ettei ole olemassa ei luonnollista yhteyttä kahden tuotemerkin välillä julkisessa mielessä.
Tämä päätös on osa oikeuskäytännön trendiä mikä rajoittaa graafisten tavaramerkkien oikeuksien laajuutta, jopa hyvin tunnistettavien tavaramerkkien osalta, kun selvää loisimista ei ole osoitettu.
. Lausunto Padel Magazine
Kaataa Padel MagazineTämä päätös vaikuttaa loogiselta ja perustuu kentällä vallitsevaan todellisuuteen. Erityisesti ranskankielisissä maissaMünchen on edelleen brändi vähän tunnettu padelin maailmassa, toisin kuin NOX, joka tunnistetaan heti kuuluisasta "X"-kirjaimestaan.
Tämä kirje on olennainen osa NOXin visuaalista identiteettiä, ja tuo suoraan mieleen sen tyylin, graafisen tyylin ja sitoutumisen ammattimaiseen padeliin. Padel-yleisö ei anna periksi: he tietävät kahden brändiuniversumin välisen eron.
Strateginen päätös NOX:lle
Tämä oikeudellinen voitto antaa NOXille mahdollisuuden jatkaa kehitystään rauhallisesti ja suojele aluettasi padelissa, kukoistavat markkinat. Se vahvistaa myös, että padel-brändit voivat osoittaa ainutlaatuisuutensa ilman, että loukkaavat vaatimukset pidättelevät muiden alojen toimijoilta.
Tämä artikkeli tehtiin mahdolliseksi espanjalaisen talousmedian julkaisemien tietojen ansiosta. Palco23, ja toimittaja Carlota Palma.

Franck Binisti löysi padelin Club des Pyramidesissa vuonna 2009 Pariisin alueella. Siitä lähtien padel on ollut osa hänen elämäänsä. Näet hänen usein kiertävän Ranskaa ja kertomassa tärkeimmistä ranskalaisista padel-tapahtumista.