Viimeinen askel de notre kierros "ravitsemus". Stephane Penso lopulta tarjoaa meille esitellä täydennyksen, jonka avulla kehomme toimii paremmin. Ei välttämättä tunneta tai korostettu, sinkki ansaitsee huomiomme.

Jokaisella mineraalilla on terveydelliset hyödyt kehossa. Mineraaleilla ei ole samaa roolia, mutta jokaisella on merkitys ikäryhmästä riippuen. Urheilijan kannalta sinkki on erittäin tärkeää, koska puute heikentää ponnistelukykyä. Olkaamme nyt selvittää sinkin edut urheilijoilla ja erityisesti urheilijoilla. padel.

Terveydestä yleensä

Hivenaine on puhdas mineraali, joka on välttämätön ihmisen elämälle. Sinkki on arvokas hivenaine, koska sillä on tärkeä rooli kehossa. Sinkki sallii yli 200 entsyymin toimivan oikealla tavalla kehossamme. Siksi tämä mineraali on mukana useissa kehon ilmiöissä, mukaan lukien ruoansulatus. Näemme myös sen puuttuvan proteiinien ja rasvojen aineenvaihduntaan. Toinen sinkin ominaisuus on sen antioksidanttiset ominaisuudet.

Sinkillä on hyvä vaikutus moniin ihmiskehon hormoneihin. Se osallistuu esimerkiksi tymiinin ja insuliinin stabiloitumiseen. Toisaalta lääkärit pitävät sitä välttämättömänä mineraalina immuunijärjestelmälle. Keho tarvitsee erinomaisen suojan taudinaiheuttajia vastaan. Sinkki ei pysy sivussa, se osallistuu aktiivisesti kehon suojeluun.

On myös tärkeää korostaa sen vaikutusta hiusten ja ihon kauneuteen. Lisäksi se esiintyy usein näille kehon osille tarkoitettujen kosmeettisten valmisteiden ainesosaluettelossa. Sinkin kaikkien ominaisuuksien tarkastelun jälkeen voidaan sanoa, että tämä mineraali on välttämätön jokaiselle yksilölle.

Hyvä lihaksille

Sinkki on vuorovaikutuksessa mineraalien kanssa, jotka menevät lihasten supistumisprosessiin. Mainittakoon esimerkiksi kalsium (CaXNUMX +). Tämä ioni, kalsium, on kuitenkin välttämätöntä lihasten supistumiselle. Lihakset käyttäytyvät hyvin, jos heillä on tarpeeksi kalsiumia.

Sinkki on myös vuorovaikutuksessa magnesiumin ja raudan kanssa. Se osallistuu luun kasvuun. Sinun pitäisi tietää, että luuranko tallentaa suuren osan sinkkiä. Tämä mineraali on vuorovaikutuksessa luun kasvuun osallistuvien hormonien (testosteroni jne.) Kanssa. Siksi nuorten urheilijoiden on nautittava riittävä määrä sinkkiä puutteen välttämiseksi. Sinkin puute urheilijoissa heikentää immuunijärjestelmää, koska se osallistuu solujen uudistumiseen.

Hyvä kaikille

Urheilija, kuten kaikki muutkin, tarvitsee hyviä immuunijärjestelmiä elääkseen ja harjoittellakseen toimintaansa oikein. Lisäksi proteiinit, hiilihydraatit ja lipidit ovat välttämättömiä täydellisen terveyden kannalta. Tiedämme, että minkä tahansa urheilun harjoittaminen vaatii "rautaa terveyttä". Sinkistä tulee välttämätöntä, koska se osallistuu proteiinisynteesiin sekä lipidi- ja hiilihydraatti-aineenvaihduntaan. Tulehdusta estävä, parantava ... sinkillä on hyveitä, joita ei pidä unohtaa!

Sillä on selvä vaikutus urheilijaan ja se onnistuu vastaamaan hänen päivittäisiin tarpeisiinsa. Optimaalisen toiminnan saavuttamiseksi urheilijan tulisi niellä 12-25 mg sinkkiä päivässä. 

Sinkki ja terveys: mitä tapahtuu liikunnan aikana?

Tutkijoiden mukaan fyysisen toiminnan aikana voidaan havaita seerumin sinkkipitoisuus. Sinkin vähenemiseen on monia syitä. Se voi olla riittämätön sinkin saanti puutteellisen ruokavalion vuoksi. Mutta sattuu, että ongelma jatkuu riittävästä saannista huolimatta. Näissä olosuhteissa ajatellaan häiriintynystä assimilaatiosta tai mineraalin huomattavasta menetyksestä hiki ja virtsa.

Urheilijoissa emme voi puhua kestävyydestä, väsymyksestä tai vastustuskyvystä ilman sinkkiä. Sinkin puutoksella voi olla kielteisiä vaikutuksia kehoon kolmella tasolla:

  • Ensinnäkin asiantuntijat ovat havainneet, että sinkin puute johtaa lihaksensisäiseen asidoosiin. Tämä tarkoittaa, että liiallista happamuutta esiintyy lihaksen sisällä.
  • Toiseksi sinkin puute edistää lihasten heikkoa glukoosin käyttöä.
  • Kolmanneksi, sinkin puute häiritsee laktaattien käyttöä.

Riittävän sinkkipitoisuuden absorboinnin lisäksi voi olla mielenkiintoista aloittaa kehon vieroitus haitallisista aineista.

lyhyesti

Sinkki:

  • On voimakas antioksidantti
  • Stimuloi immuunijärjestelmää (akne, psoriaasi, dermatiitti jne.)
  • Aktivoi ihon paranemisen
  • Puuttuu siittiöiden tuotantoon (määrä ja liikkuvuus)
  • Estää eturauhasen ongelmat
  • Osallistuu proteiinisynteesiin
  • Puuttuu insuliinin metaboliaan
  • Toistaa roolia hajussa, makussa ja näkössä
  • Osallistuu DNA-synteesiin ja solujen lisääntymiseen
  • Toistaa roolia sikiön kasvussa (lapsessa ja nuoressa) ja kunnollisessa kehityksessä
  • Toimii hermostossa (mieliala, oppiminen)
  • Puuttuu kilpirauhashormonin toimintoihin

Fani padelStéphanesta on tullut planeetan virallinen testaaja padel Euroopassa. Kaikki käy hänen asiantuntijakätensä kautta. Laajan kokemuksensa ansiosta lumikenkäilyssä hän pystyy skannaamaan vaihdettasi päästä varpaisiin!

Tunnisteet