Toinen vaihe yleiskatsauksestamme ravintolisät. Stephane Penso käsittelee yhtä urheilijan tärkeistä lisäravinteista hänen toipumiselleen: magnesium.

Urheilu on sosiaalinen kysymys osallistujien lukumäärän ja sen heijastamien etujen suhteen: talous, media tai terveys. Korkean tason urheiluystävät tai satunnaiset ruoka- ja mikroravintotarpeesi vaihtelevat koko elämäsi ajan ja ne on mukautettava (urheilu, intensiteetti, ympäristö, ruokavalio ...).

Tässä on kuitenkin joitain välttämättömiä avaimia ymmärtämään hyvä palautuminen magnesiumilla. Tämän artikkelin tarkoituksena ei ole luetella uudelleen urheilijan kaikki magnesiumin saannin edut, vaan pikemminkin selittää, miten keho saa siitä hyötyä.

Urheilijoiden tarvitsemat ravintolisät

Monet hoitajat ovat yhtä mieltä siitä, että tasapainoisella 3000 kalorin päivittäisellä ruokavaliolla urheilija ei välttämättä hyödytä kaikkia tarvittavia vitamiineja, kivennäisaineita, rasvahappoja ja muita tarvittavia korvauksia tarpeidensa korvaamiseksi.

Urheilu ja asidoosi

Lisäosa mukautetuilla panoksilla edistää parempaa palautumista ja mahdollistaa erityisesti urheilijan suorituskyvyn parantamisen. Pitkäaikaisen rasituksen kohteena olevien lihasten aiheuttama asidoosi johtaa typpipitoisen jätteen kertymiseen elimistöön, mikä haittaa hyvää suorituskykyä. Urheilijat kaikki tietävät maitohapon vaikutuksen suorituskykyyn ja palautumiseen: kouristukset, uupumus jne.

Martin Di Nenno krampaa Menorcan pääfinaalin WPT: n

Ammoniumin vaikutukset> maitohapon vaikutukset

Tämä maitohapon tukkeutuminen yksinään ei voi olla vastuussa väsymyksestä ja urheiluvammoista. Maitohappo vähenee ja häviää hyvin nopeasti. Toisaalta työn aikana tuotettu ammonium pysyy kehossa paljon kauemmin. Tämä molekyyli on erittäin myrkyllinen kehollemme ja hermosoluillemme. Siksi on välttämätöntä, että keho evakuoi sen.

Fysiologisesti se käyttää ureaa ja glutamiinia, mutta tämä kierrätys on rajallista. Tästä syystä Magnesium on yhdistettävä muihin yhdistelmiin (jotka näemme myöhemmin) tämän "solujen puhdistuksen" aktivoimiseksi ja nopean palautumisen mahdollistamiseksi.

Energiavaramme vähenevät todella nopeasti intensiivisen työn aikana. Ruoalla on erittäin tärkeä rooli urheilijana, koska jos se sisältää runsaasti proteiinia, se lisää ammoniumpitoisuutta.

Magnesium on entsymaattisessa aktiivisuudessa ja hyvin monissa solun perustoiminnoissa yksi kehomme tärkeimmistä mineraalisuoloista. Olisi tylsää luetella kaikki toiminnot ja vuorovaikutukset, jotka aiheutuvat sen läsnäolosta, puutteesta tai liiallisuudesta. Keskitymme siis urheilijaa kiinnostaviin vaikutuksiin.

Ensinnäkin magnesiumilla on vaikutus lihasrelaksanttivaikutusta, siksi on suositeltavaa ottaa se pikemminkin illalla, jotta vältetään rento tunne ja periksi antaminen nukkumiselle, joka johtuu lihasten rentoutumisesta. Urheilijan mielestä on välttämätöntä välttää kramppeja ja sallia harjoittelun työntäminen eteenpäin. Itse asiassa lihaksen kyky palata rentoon, rentoon tilaan mahdollistaa paremman palautumisen jokaisen toiston jälkeen. Lihas hyötyy enemmän harjoituksesta, joka voidaan sitten tehdä enemmän voimalla, enemmän kuormitusta tai pidempään.

Samalla magnesiumilla on keskeinen rooli hiilihydraattien saannin muuttumisessa glykogeenivarastoksi, joka on lihaksen tärkein polttoaine harjoittelun aikana. Urheilijat ovat alttiimpia puutteille kuin istuvat ihmiset, koska hikoilu ja rasituksen tuottama adrenaliini nopeuttavat magnesiumin menetystä. Tämä magnesium on siksi välttämätöntä energian, kreatiinin ja glykolyysin vapauttamiseksi ja hallitsemiseksi.

Muistetaan vain olennainen

Magnesiumin yleisimmistä vaikutuksista voidaan sanoa, että se osallistuu glukoosimetaboliaan, insuliiniherkkyyteen ja muuten verensokeritasoon. Magnesiumin keskeiset toimet jatkuvat myös ATP: n kierrätyksen jälkeen glykolyysillä ja energiasynteesillä mitokondrioissa. Toisin sanoen, ilman magnesiumia lihaksemme ja sydämemme eivät pystyisi syntetisoimaan energiaa.

Tämä on tosiasia, joka tulisi pitää mielessä ammattilaisurheilijoista.

Ja jos puhumme entsyymeistä, on myös muistettava, että magnesium on mukana yli 300: n työssä kofaktorina. Magnesiumilla voi olla olennainen rooli hermon välityksessä, sydämen kiihtyvyydessä, hermo-lihasjohtumuksessa, lihasten supistumisessa, vasomotorisessa sävyssä, verenpaineessa sekä glukoosin ja insuliinin aineenvaihdunnassa.

Tämän vuoksi sillä on tärkeä rooli sairauksien ehkäisyssä ja yleisessä terveydentilassa. Alhainen magnesiumpitoisuus on yhdistetty useisiin kroonisiin sairauksiin, kuten migreeniin, Alzheimerin tautiin, aivohalvaukseen, verenpainetautiin, sydän- ja verisuonitauteihin ja tyypin 2 diabetes mellitukseen (2).

Magnesium voi auttaa vähentämään väsymystä, elektrolyyttitasapainoa, ylläpitämään normaalia luita, normaalia proteiinisynteesiä, normaaleja psykologisia toimintoja, normaalia hermoston toimintaa, normaalia energia-aineenvaihduntaa ja tukevaa terveyttä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että magnesium on yhtä hyvä energialle, sydämelle, verenpaineelle, unelle (ja liikunnan jälkeiselle palautumiselle) kuin tasaisen hormonaalisen vapautumisen edistämiseen. Se edistää myös lihasten pitkäaikaista kasvua.

Julien Bondia on opettaja padel Teneriffalla. Hän on Avantagen perustajaPadel.net, ohjelmisto, joka on erittäin suosittu klubien ja pelaajien keskuudessa padel. Kolumnisti ja neuvonantaja, hän auttaa sinua pelaamaan paremmin monien opetusohjelmiensa avulla padel.

Tunnisteet