Tennis on urheilulaji, joka oli sosiaalisesti merkittävä 1970-luvulle asti. Mutta 1970-luvun lopulta ja 1980-luvulta lähtien tämä käytäntö muuttui demokraattisemmaksi, ja se levisi suuriin kaupunkeihin, keskikokoisiin kaupunkeihin ja sitten pieniin kaupunkeihin. Tämä suuri levinneisyys johtaa harjoittavan yleisön laajentumiseen. Kun harjoitus on lähetetty, villitys kestää vain jonkin aikaa. Luvanhaltijoiden palautusilmiö tapahtui sitten 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla. Tämä ilmiö sai federaation ehdottamaan uusia tarjouksia ja kehittämään nuorille suunnattua liittovaltion politiikkaa. Uuden politiikan ansiosta lisenssinsaajien määrä vakiintui tai jopa kasvoi 2000-luvulla.

  • Opetusohjelmat

Vuosina 1930–1970 tennistä opetettiin pääasiassa yksittäisillä oppitunneilla, ja sitä harjoittivat pääasiassa aikuiset. Tennispuomin (1970- ja 1980-luvuilla) oppimistekniikat kehittyivät, etenkin siirtymällä ryhmätunneille, vaikka yksittäiset oppitunnit jatkuivatkin. Vuosina 1970–1990 klubiharjoittajien ikä laskee jatkuvasti, kunnes he saavuttavat 5-6 vuotta. Lisäksi alle 18-vuotiaiden lisenssinsaajien osuus on kasvanut merkittävästi 30 vuoden aikana, kun se nousi 35 prosentista vuonna 1970 51,5 prosenttiin vuonna 2007. Vuosien varrella komissio on tarjonnut uusia koulutusohjelmia. FFT. Nämä ovat Junior Club, Aikuisten tennisohjelma ja Naisten koulu. Jokainen ohjelma on suunnattu hyvin määriteltyyn yleisöön ja sillä on erityispiirteitä.

Esimerkiksi 5–7-luvulla perustetulle 1980–1990-vuotiaiden mini-tennille on ominaista lääkemääräystä antavien vanhempien odotukset ja tarpeet sekä lääkäreiden lasten odotukset ja tarpeet. Vanhemmille (lääkäreille) perustetaan psykomotorinen koulutus, jossa on koulutettua ja pätevää valvontaa turvallisessa paikassa. Toiminnan on oltava ei-traumaattinen lasten fyysisen koskemattomuuden suojaamiseksi ja ennen kaikkea hauskaa. Lasten tavoitteena on saada heidät liikkeelle, saada heidät leikkimään, antaa heidän ilmaista itseään, saada itseluottamusta ja edistystä.

Kunkin ikäryhmän ja yleisön mukaan opettajien tarjoama ero on erilainen, tätä kutsutaan evoluutiotenniksi. Tämä opetustapa ilmestyi 1990-luvun lopulla ja on edelleen olemassa. Urheilun on siis kehityttävä yhteiskunnan ja sen harjoittajien mukaan. FFT on ymmärtänyt tämän hyvin ja osoittaa sen käyttämällä evoluutiotenniskonseptiaan. Tämä konsepti vaikuttaa myös kilpailuun ja urheilutapahtumiin.

Vuodesta 2005 lähtien kansallinen tekninen osasto on perustanut ohjelman, jonka avulla nuoret voivat tutustua kilpailuun. Se kantaa iskulauseen "Jokaiselle omalle ilolleen" ja on saatavana eri aloilla, kuten pallotestit (arviointi ja oppimisen aikajärjestys), hyväksytyt kilpailut (8, 9, 10 vuotta) ja Multi-Chances -turnaukset ( 9, 10 vuotta). Kullakin näistä alueista peliolosuhteet mukautetaan muotojen mukaan. Punainen muoto on 12 metriä pitkä kenttä, jolla käytetään vaahtomuovipalloa. Oranssi muoto on 18 metriä pitkä kenttä, jolla käytetään pehmeää palloa. Vihreä muoto on 23,77 metrin pelto, jolla käytetään välipalloa.

Vuodesta 2014 lähtien La Galaxie -tennis on julkaistu. Se on koulutusohjelma alle 12-vuotiaille lapsille, jotka pelaavat tenniskoulussa. Se antaa lapsille mahdollisuuden kehittyä iän ja pelitason mukaan. On olemassa useita pelimuotoja, joita kutsutaan: valkoinen, violetti, punainen, oranssi ja vihreä. Jokainen muoto erotetaan pallon väristä ja kentän mitoista. Valkoinen taso, jonka korkeus on 8 metriä, ilman verkkoa ja halkaisijaltaan 20 cm: n pallo. Violetti taso 11 metrin kentällä, 0,50 metrin verkko ja violetti pallo, jonka halkaisija on 15 senttimetriä. Punainen taso kentällä 12,80 metriä, verkko 0,80 metriä ja punainen pallo 7,5 senttimetriä halkaisijaltaan. Oranssi taso 18 metrin kentällä, 0,80 metrin verkko ja oranssi pallo. Vihreä taso perinteisellä tenniskentällä ja vihreällä pallolla. Tämä ohjelma sisältää viisi ottelupäivää vuodessa. Näitä päiviä käytetään vahvistamaan jokaisen harjoittelun aikana saavutettu edistyminen. Nämä päivät järjestetään pienillä otteluilla samalla kentällä pelaavien lasten välillä. Jokaisen tennivuoden lopussa jokainen lapsi saa sienirannekkeen, jonka väri vastaa hänen tasoaan. Tason arviointikriteerit ovat teknisiä ja taktisia, mutta sisältävät myös tuomareiden käsitteitä ja käytäntöjä. Opettaja päättää oppilaan siirtymisestä tasolta toiselle. Näin lapset voivat maistella kilpailua ilman stressiä ja hauskanpitoa.

Jessica Garcia, entinen Haute-Garonnen (Midi-Pyrenees tennisliiga) osastojen urheiluneuvonantaja, selittää (tennisfeminin23), että "tytöt etsivät enemmän kronismiota tennistä pelatessaan, kun taas pojat etsivät enemmän vastakkainasettelua. Tällä on fysiologinen selitys hormonien vaikutuksesta: testosteroni (mieshormoni), joka kehittää aggressiivisuutta, ja progesteroni (naishormoni), joka kehittää ahdistusta. Tämän selityksen avulla voimme ymmärtää paremmin, miksi kilpailu motivoi poikia paljon enemmän kuin tyttöjä. Lisäksi kokemuksensa mukaan hän katsoo, että "nuorten tyttöjen opetus on mukautettava poikien opetukseen". Hän täsmentää, että sinun ei pitäisi vaihtaa harjoittelutapaa, vaan pikemminkin omaksua naisellinen lähestymistapa, koska "pienten tyttöjen täytyy tuntea olonsa rauhalliseksi, turvalliseksi, arvostetuksi". Tämä johtuu siitä, että he etsivät ensisijaisesti kronismia eikä vastakkainasettelua. Näistä syistä tennisten opettaminen pienille tytöille edellyttää ensisijaisesti naisten valvontaa. Lisäksi hänen mukaansa on suositeltavaa saada pienet tytöt kehittymään keskenään 8-9 vuoden ikään saakka. Sitten he voivat integroitua ryhmiin poikien kanssa. Silloin on riski, että heistä tulee masentuneita poikien takia, jotka ovat paljon "kilpailukykyisempiä".

Tyttöjen kilpailun osalta on vaikeaa tehdä tyttö, jolla ei ole alttiita kilpailulle, otteluksi. Joko kilpailu on hänen luonteensa tai on vaikea tehdä hänestä kilpailija. Valmentajalla on siis ensiarvoinen rooli, koska hänen on havaittava nuorimmat tytöt nämä ominaisuudet

"Matchmaker". Täten voidaan muodostaa kilpailuryhmiä ja ns. Tyttöjen vapaa-ajan ryhmiä. Tämä antaa heille mahdollisuuden tyydyttää heitä ja estää heitä lannistumasta ja hylkäämästä tennistä.

Aikuisille ryhmät, jotka eivät etsi kilpailua, voidaan muodostaa sekoitetusti, koska ne, mitä he etsivät klubista, ovat "urheilu, hyvinvointi, viihtyvyys ja energiankulutus". Tietysti sekaryhmien kokoonpanossa on välttämätöntä, että pelitaso on homogeeninen, jotta kaikki harjoittajat ovat aktiivisia ja pitävät hauskaa.

Lopuksi Jessica Garcia ylistää edistyneiden tenniksen opetusohjelmien etuja kaikilla tasoilla mukautetuilla muodoilla (kentät ja pallot), joiden avulla eri yleisöt voivat olla tyytyväisiä.

  • Animaatiot

Urheilutapahtumien osalta liittovaltion toimintaosasto tarjoaa erityisesti FFT-lumikenkiä. Se on naisten NC, 40, 30/5, 30/4 -kilpailu, jota on pelattu vuodesta 2005 lähtien vihreällä formaatilla, sitä ei ole hyväksytty. Sen avulla voit oppia kilpailusta sekä urheilullisessa että ystävällisessä ilmapiirissä.

Tämä käytäntöjen kehitys on ehkä vasta alkuvaiheessa, voidaan harkita muita erityisiä mukautuksia eri yleisöille, kuten yli 60-vuotiaille tai vammaisille. Jos tennis haluaa säilyttää lisenssinsaajiensa määrän tai jopa lisätä sitä, heidän on mentävä vähemmän harjoittavan yleisön suuntaan. Lisäksi FFT: n tavoitteena on tehdä tennisharjoittelu kaikkien yleisöjen saataville iskulauseella "Tennis, kaikille varattu urheilu!" », Luodaan siltakilpailu hyväksymättömän kilpailun ja hyväksytyn kilpailun välille (esimerkki FFT-mailoista). Tämä johtuu siitä, että kilpailu on pitkäaikaisen uskollisuuden keino. FFT: llä on myös muita tavoitteita: antaa peliaikaa kaikille klubin pelaajille ja esitellä tennistä juhlallisessa ja miellyttävässä kulmassa.

Naisten tenniksessä on myös TMC: t. Nämä ovat yhden tai kahden päivän aikana järjestettyjä monen turnauksen turnauksia, joiden avulla voidaan pelata useita otteluita tuloksista riippumatta. Tämä kilpailu järjestetään lyhyessä muodossa, ja klubista riippuen erilaiset aktiviteetit animoivat tapahtuman (esimerkki: viininvalmistus, manikyyri, zumba, fit tennis jne.).

Racquettien lisäksi FFT järjestää kaksi muuta suurta tapahtumaa, jotka ovat BNP Paribas Family Trophy ja The Tennis Festival.

BNP Paribas Family Trophy luotiin ja järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996. Se on kaksinpeliturnaus, jota pelataan saman perheen jäsenten välillä riippumatta siitä, ovatko he isä, poika, tytär, veli ja sisko, äiti, jne. Ainoa sääntö on, että molempien kumppaneiden on oltava saman perheen jäseniä. Tätä tapahtumaa pidetään vapaa-ajan tenniksen tärkeimpänä tapahtumana. Se tapahtuu kuudenkymmenessä Ranskan kaupungissa.

Tennisfestivaali käynnistettiin vuonna 2015. Yhden tai kahden päivän ajan ja Roland Garros -turnauksen aikana lähes 1300 klubia avaa ovensa kaikille, jotka haluavat löytää ja kokeilla tennistä.

Liiton tai liigojen tarjoamien toimintojen lisäksi klubit luovat niitä. Suurin osa klubien toiminnoista kohdistuu jäsentensä seurueeseen. Toisin sanoen heidän perheensä toimintaan, kuten "Tuo vanhempasi", "Tupla en famille", ja heidän ystäviään esimerkiksi "Tuo poikaystäväsi, tuo tyttöystäväsi" -toimintoihin.

"Tuo vanhempasi" ja "Nelinpelit en famille" tapahtuvat yhden päivän aikana. Ensimmäinen on tenniskoulun lasten tuoda vanhempansa tutustumaan urheiluunsa iltapäivällä. Toisen ansiosta kaksi saman perheen jäsentä (isä ja tytär, veli ja sisko jne.) Voivat jakaa hyvän urheiluhetken ja tutustuttaa toisen tennistä. Lopuksi "Tuo poikaystäväsi, tuo tyttöystäväsi" -toiminnon avulla jokainen tenniskoulun oppilas voi kutsua ystävänsä osallistumaan viikoittaiseen harjoitteluunsa. Itse asiassa tämä operaatio kestää viikon. Yleensä nämä ovat animaatioita, jotka toimivat hyvin ja joiden avulla voit hankkia uusia lisenssinsaajia.

Näiden koulutus- ja kehitysohjelmien toteuttamisen ansiosta FFT onnistui säilyttämään tutkinnon suorittaneiden määrän ja jopa kasvattamaan sitä vuonna 2008. Mutta vuosina 2014--2015 FFT menetti 29123 18 valmistunutta nuorta alle XNUMX.

  • Uudet lisenssit

Lisenssinsaajien määrän kasvun lisäämiseksi FFT käynnisti vuonna 2016 kaksi uutta lisenssityyppiä. Nämä ovat D-lisenssi (etsintälisenssi) ja S-lisenssi (koulun ulkopuolinen lisenssi). D-lisenssin avulla yli 15-vuotiaat voivat hankkia kolmen kuukauden voimassa olevan lisenssin. Vain ihmiset, joita ei ole koskaan irtisanottu, voivat ottaa sen vastaan. Jokainen yksilö voi siis löytää tennistä ja jatkaa sitten ottamalla klubilisenssin urheiluvuoden aikana tai ei jatkaa kolmen kuukauden jälkeen. Tätä lisenssiä ei voi uusia seuraavana vuonna. S-lisenssi on tarkoitettu alle 12-vuotiaille nuorille, jotka ovat osallistuneet tenniskenttään osana koulun ulkopuolista toimintaa. Klubin on ilmoitettava tämä aktiviteetti liigalle. Kuten D-lisenssi, se on voimassa kolme kuukautta, joka ei voi ylittää urheiluvuoden loppua. Se voidaan tietysti muuntaa klubilisenssiksi kuluvan vuoden aikana. Mutta ennen kaikkea, toisin kuin D-lisenssi, se voidaan uusia seuraavana vuonna. Nämä kaksi lisenssiä maksavat vain 3 euroa kukin.

Jokainen klubi voi vapaasti liittää nämä lisenssit löytöpäiviin, harjoittelupaikkoihin, yksittäisiin istuntoihin opettajan kanssa, alennushintoihin koulutukseen jne.

Nicolas ZEBBAR

Valmistuin urheiluhallinnon maisterista ja intohimoisesti tenniksestä, tein tutkimuksen naisten tenniksen kehityksestä. Harjoittelen tätä urheilua XNUMX vuoden ajan ja nyt klubini (TC Morlaàs Pyrénées-Atlantiquesissa) johtajana, olen aina etsimässä uusia ideoita, joiden tarkoituksena on parantaa jäsenten harjoitteluympäristöä. Siksi olen iloinen voidessani jakaa tämän työn.