Tenniskentässä täydellinen kuva naisesta, joka onnistui fyysisen rakenteensa eikä esitystensä vuoksi, vaikka hän olisikin lupaava, on venäläinen tennishoitaja Anna Kournikova. Siitä on puhuttu enemmän sen edullisen muovin avulla viidentoista vuoden aikana kuin sen urheilullisissa esityksissä.

Vaikka uransa alussa hän pääsi puolivälieriin Wimbledonissa vuonna 1997 vain 16-vuotiaana ja saavutti hyökkäykset Martina Hingisin ja Steffi Grafin voittamiseksi, hän päätyi loukkaantumaan peukaloonsa. Sieltä kuulemme hänestä vain hänen viehättävistä valokuvistaan, mainoskampanjoistaan ​​ja esiintymisistään televisioissa. Anna Kournikova ei ole onnistunut merkitsemään tennistä esityksistään, koska hän ei ole koskaan voittanut suurta turnausta, vaan kyvystään sijoittaa mainossopimuksia ja käyttää mediaa etualalla.

Amerikkalaisen Forbes-lehden mukaan vuonna 11 saamistaan ​​1999 miljoonan dollarin tuloista alle 7% sen tuloista tuli tenniksestä. Loput, toisin sanoen 10,25 miljoonaa dollaria, tuli hänen sponsorointisopimuksistaan, jotka menivät Adidakselta brittiläiselle alusvaatemerkille Berlei. Kuten urheilun toimittaja Yannick Cochennec analysoi, "naisten urheilu on menettänyt paljon Anna Kournikovan kanssa. Mitä hän sai näkyvyydestä, hän antoi uskottavuudesta (…) Kauneuden kirkastamisesta on tullut normi, joka johtaa naiset yksinkertaiseen haluun miehen väestölle. Se on mahdollistanut naisten tennispelaajien ja naispelaajien hankkivan yhä enemmän sponsoreita, mutta tämä vahingoittaa heidän urheilijana pitämistä.

Hänen ansiostaan ​​kiinnostus naisten tennistä ja sen pelaajia kohtaan kasvaa, mutta ei oikeista syistä. Itse asiassa naisia ​​ei pidetä samalla tavalla kuin miehiä, toisin sanoen heidän urheilutulostensa, vaan pikemminkin heidän plastisuutensa ja kauneutensa vuoksi. Tänään media ja sponsorit ovat eniten mainostaneet urheilijan kuvaa "mallista" eikä naisesta, jolla on suuret lihakset. Urheilevan naisen kuva laskee tälle tasolle. Ja juuri tämä kuva houkuttelee yleisöä. Valitettavasti tuloksen suhteen ansaitummilla urheilun naisilla on vaikeampi saada mainossopimuksia kuin niillä, joilla on edullinen muovi ja jotka viettävät enemmän aikaa alastomana tai pienissä asuissa lehdissä tai mainoskampanjoissa. kuin urheilukentillä.

Lisäksi urheilunaiset, joilla on urheilullinen fysiikka ja suuret lihakset, arvostetaan usein jo ennen heidän suoritustaan. Toimittaja Yannick Cochennec uskoo, että "Kournikova muutti tapaa myydä WTA: n naisten tenniskierros: hän teki siitä hohdokkaan" ja

"On vähän surullista päästä sinne, varsinkin kun kaikki ovat nyt mukana tällä alalla". Ongelmana on, että tämä houkuttelee yleisöä. Näiden naisten urheilullinen suorituskyky ei ilmeisesti riitä herättämään katsojien ja katsojien kiinnostusta. Nykypäivän yhteiskunnassa naisten urheilutapahtumien myyminen lumoavien ja seksikkäiden ominaisuuksien avulla on tullut yleiseksi, siitä on melkein tullut "normi".

Pelaajien tiedotusvälineiden lisäksi on tarpeen täsmentää, että Ranskassa naisten tennislähetys televisiossa on vähäistä. Julkisilla kanavilla olevien Roland Garrosin ja Fed Cupin lisäksi ei ole mitään muuta. Jopa Beinsportsilla, jolla on televisio-oikeudet useimpiin miesten turnauksiin, ei ole mitään naisten tennistä.

Nicolas ZEBBAR

Valmistuin urheiluhallinnon maisterista ja intohimoisesti tenniksestä, tein tutkimuksen naisten tenniksen kehityksestä. Harjoittelen tätä urheilua XNUMX vuoden ajan ja nyt klubini (TC Morlaàs Pyrénées-Atlantiquesissa) johtajana, olen aina etsimässä uusia ideoita, joiden tarkoituksena on parantaa jäsenten harjoitteluympäristöä. Siksi olen iloinen voidessani jakaa tämän työn.