Olemme nähneet, että uuden urheilulajin syntyminen voi muodostaa uuden sosiaalisen käytännön, mutta tämä käy läpi vaarallisen prosessin, johon liittyy erilaisia ​​elementtejä. Näemme, että sosiaalinen käytäntö voi viime kädessä olla hyvä tapa käyttää tätä käytäntöä.

Tässä osiossa käytetään Shove ja Pantzar (2005) kuluttajakulttuuripäiväkirjaa. Aiomme tutkia sitä tosiasiaa, että käytännöt liittyvät läheisesti kulutukseen. Tätä varten "pohjoismaisen kävelyn" ilmiö, jota Shove ja Pantzar tutkivat, antaa meille mahdollisuuden analysoida käytäntöjen ja tuotteiden suhdetta ja tapaa, jolla ne kehittyvät. Sauvakävely on 90-luvulla käyttöönotetuilla kepeillä tehty ulkoilukävely, joka on houkutellut monia Euroopan maita, kuten esimerkiksi Suomea, jossa 20% väestöstä harrastaa sitä. Tämä uusi käytäntö tuli markkinoille ajatuksella oppia kävelemään ja kävelemään uudelleen huvin vuoksi, vaikka sitä onkin vaikea hyväksyä.

Kuten aiemmin todettiin, sosiaalisen käytännön rakentamiseen tarvitaan taitoja, materiaaleja ja merkityksiä. Tärkein tuote osallistua tähän käytäntöön on keppi, joka antaa kävelijöille pyhemmän fyysisen työn. Michael (2001) sanoo: "meitä kiinnostaa enemmän sauvojen ja kuvan dynaaminen suhde ja heidän tukemiensa käytäntöjen suorituskyky. »(P48), tikku kuvaa siis materiaalia, joka muodostaa yhteyden taitoihin ja esityksiin. Lisäksi Shove ja Pantzar (2005) tukevat ajatusta, että "sauvakävely syntyy uuden taiton, kuvan ja laitteiden integroinnilla" (P45), mikä tarkoittaa tämän uuden käytäntö reagoi uuden sosiaalisen käytännön rakentamisen teorian eri osiin.

Tämä innovaatio on erittäin mielenkiintoinen ja voidaan liittää padel Ranskassa sen samankaltaisuuksien ansiosta. Itse napa-vaellus on ollut jotain jo vuosia, sauvakävely on juuri tuonut uuden tavan kävellä eri vartalotarkoituksella. Olemme aiemmin nähneet, että padel on sekoitus mailapeliä, joka on samanlainen kuin monet urheilulajit. Tämä uusi käytäntö on kuitenkin tuonut sauvakävelyn tavoin uuden tavan pelata mailaa erilaisessa tilanteessa.

Siten tämän tapaustutkimuksen analyysi on hyödyllistä ymmärrykselle, että uusi sosiaalinen käytäntö liittyy kulutukseen ja kuinka kävelystä, toiminnasta, jota useimmat meistä ovat jo tehneet vuosia, tulee uusi muoto. ilosta.

Sauvakävely ei ole toteutettavissa, jos retkeilijöillä ei ole urheilulle sopivaa sauvaa. Siten toimittajat ja tuottajat työskentelevät eri rakenteiden kanssa tämän uuden käytännön syntymisen mahdollistamiseksi. Sauvakävely ei ole mahdollista ilman näitä sauvoja, minkä vuoksi tämä uusi käytäntö ja suuntaus ajaa kohti kulutusta. Löydämme tämän padel jossa tennismaila ei riitä tenniksen pelaamiseen padel, tämä edellyttää erityistä mailaa, joka on tarkoitettu yksinomaan tälle urheilulajille. Tuotteet ovat siten välttämättömiä uusien markkinoiden syntymiselle, minkä vuoksi tuottajat ja toimittajat ovat välttämättömiä toimijoita uusien markkinoiden luomisessa, mutta ei vain sitä.

Yhteisöt ovat todellakin avaintekijä uuden käytännön syntymisessä sen herättämiseksi eloon. Shove Pantzarin (2005) mukaan "Pienen, hyvin palvelevan yhteisön olemassaolo auttaa varmasti selittämään, kuinka sauvakävelyjärjestelmän rakentajat (Hughes, 1983) ovat saavuttaneet niin paljon lyhyessä ajassa. "(P54). Joten voimme havaita toisen samankaltaisuuden padel Ranskassa ja uuden sosiaalisen käytännön rakentaminen yhteisöjen ansiosta. Tämä samankaltaisuus on läsnä, koska padel on pystynyt kehittymään vähitellen ja saavuttamaan tietyn suosion Ranskassa pienten yhteisöjen ansiosta, jotka haluavat kehittää tätä urheilulajia ja tehdä siitä tunnetuksi koko Ranskassa.

Siten voimme päätellä, että käytännöstä tulee sosiaalinen käytäntö, joka edistää urheilun kehittymistä ja sen välittämistä eri ympäristöissä, mikä lisää sen suosiota.

Tanguy Le Roux

Opiskelija Master 2 -yrittäjyydessä ja innovaatioissa IESEGin JOHTOKOULussa Pariisissa ja innostunut urheilusta, päätin omistaa lopputyönni padel Ranskassa urheiluna ja sosiaalisena käytäntönä ja siihen liittyvänä markkinoiden kehityksenä. Olen asunut 22 vuotta Marokossa ja 5 vuotta Ranskassa, ja olen iloinen voidessani jakaa taitoni.