Ekosysteemi padel edustaa todellisia markkinoita, sen jopa arvioidaan 2 miljardia euroa ! Ratojen, laitteiden, tv-oikeuksien ja lipunmyyntien välissä tulonlähteitä on lukuisia. Raportissaan Deloitte Monitor -yritys kertoo, kuinka maailmantalous jakautuu padel. Selitämme sinulle kaiken.

jakelutalous padel

Klubien toiminta padel, arviolta 1 200 miljoonaa euroa

Klubit padel hyödyntää kappaleita laskuttamalla varauksen pelaajille. Näiden markkinoiden koko riippuu klubien käytettävissä olevista kentäistä, keskimääräisestä vuorokauden käyttöasteesta ja varauksen keskihinnasta. Monitor Deloitten mukaan kokonaisarvo kasvaa vuosi vuodelta uusien klubien avaamisen myötä ympäri maailmaa sekä käyttöasteiden ja varausmaksujen nousun myötä, jotka riippuvat seuran tuottamasta kysynnästä.

Maa-alueen tuotanto arvoltaan 200 miljoonaa euroa

Yrityksen raportin mukaan valmistajat suunnittelevat, käsittelevät ja kokoavat telat padel, keskihinta 18 000–25 000 € per tuomioistuin (ilman toimitus- ja asennuskuluja). Useimmat telojen valmistajat padel sijaitsevat Espanjassa ja tarjoavat korkealaatuisimpia standardoituja tuomioistuimia, joita ne toimittavat maailmanlaajuisesti. Arvon odotetaan kasvavan eksponentiaalisesti tulevina vuosina, kun uudet alueet lisäävät uuden maan kysyntää.

Tuomioistuininfrastruktuurimarkkinat edustavat yhteensä 1 400 miljoonaa euroa padel (vuokra + valmistus) on ekosysteemin arvostetuin segmentti padel.

Lumikengät, markkinat 370 miljoonaa euroa

Lumikengät padel useiden merkkien valmistamia ja yleensä myydään asiakkaalle jälleenmyyjien kautta seurat, Of erikoisliikkeitä tai verkkoalustoille. Playtomic-tutkimuksen mukaan pelaajat padel toistuvat asiakkaat Espanjassa ostavat keskimäärin mailan padel 15 kuukauden välein.

Pallot ja tarvikkeet, sektori arvoltaan 80 miljoonaa euroa

Lumikenkien lisäksi padel, on monia valmistajia ja jakelijoita balles, online- ja offline-tilassa. Playtomic-tutkimuksen mukaan pallot padel vaihdetaan keskimäärin viiden pelin välein. 5 palloa sisältävän pakkauksen keskihinta padel on noin 5 euroa Euroopassa.

Tekstiilit edustavat 100 miljoonaa euroa

liittyviä vaatteita padel voidaan erottaa erityisesti niitä varten luotujen vaatteiden välillä padel ja tavalliset urheiluvaatteet, joita voidaan käyttää myös harjoitteluun. Toisaalta pelaajat padel ostaa myös toimintaan sopivat urheilukengät.

550 miljoonalla eurolla laitteiden ja vaatteiden myynti padel odotetaan kokevan tasaista kasvua maailmanlaajuisen pelaajakunnan laajentuessa.

TV- ja mediaoikeuksien talous on vain 35 miljoonaa euroa

Ammattiturnauksia lähettävät monet kanavat, jotka solmivat monivuotisia sopimuksia lähetysoikeuksien saamiseksi. Mediapro hankki helmikuussa 2022 kaupalliset mediaoikeudet World Padel Tour ja kuka myy sitä edelleen maailman eri ketjuille. THE Premier Padel voidaan katsoa myös monilla yksityisillä kanavilla (beIN Sports, ESPN, Canal Plus…) sekä Youtubessa.

Lippukassan arvo on 15 miljoonaa euroa

Lipunmyyntisektori vastaa otteluiden aikana myytäviä lippuja ammattiradalla padel. Lippuja myydään pääasiassa kolmelle kierrokselle: World Padel Tour, Premier Padel ja A1 Padel. Nämä markkinat ovat vielä lapsenkengissään, ja lippuja myydään yleensä erittäin houkutteleviin hintoihin stadionin käyttöasteen optimoimiseksi.

Siksi panemme merkille, että ala padel ammattilainen (liput + tv- ja mediaoikeudet) on vielä lapsenkengissään ja painaa vain 50 miljoonaa euroa. Ammattikilpailuissa yleisö on rajallinen ja ammattilaispelaajia on vielä vähän. Sillä on kuitenkin merkittävää kasvupotentiaalia.

Thomas Jay

Lähes 15 vuotta tenniksen rokkaamisen jälkeen minusta tuli sen serkku, the padel. Olen nyt lähes vuoden ajan jahdannut pientä keltaista palloa toisella mailalla, mutta yhtä intohimolla! Asun Lyonissa, aion saada sinut tuntemaan paremmin padel alueellisella ja kansallisella tasolla.