Sosialisointi on mielenkiintoinen tekijä, koska se osallistuu yksilön urheiluharjoitusten valintaan. Sosiaalisilla edustajilla on tärkeä rooli tässä valinnassa, ja tämän me aiomme nähdä.

Sosialisointi on prosessi, jossa ihminen oppii ja sisäistää koko elämänsä ajan ympäristönsä sosiokulttuuriset elementit, integroi ne persoonallisuutensa rakenteeseen merkittävien sosiaalisten tekijöiden kokemusten vaikutuksesta ja siten sopeutuu sosiaaliseen ympäristöön, jossa hänen on elettävä. Sosialisointi on prosessi, jolla hankitaan ryhmille, yhteiskunnalle, jossa henkilö on kutsuttu elämään, "tapoja tehdä, ajatella, tuntea". (Rocher G., (1970), Johdatus yleiseen sosiologiaan, Kynnys, testipisteet, Pariisi)

Sosialisaatio mahdollistaa yksilön integroimisen ympäristöönsä: hän sopeutuu sen ryhmän normeihin ja arvoihin, johon hän kuuluu (perhe, vertaisryhmät, työryhmä, yhteiskunta).

Sosialisoitumisen aikana lapselle välitetään sosiokulttuurisia elementtejä, lapsi hankkii tapoja tehdä, ajatella ja tuntea. Sosiaalistumisprosessin aikana lapsi hankkii tietyn määrän elementtejä, tapoja tehdä asioita, sääntöjä, jotka voidaan ryhmitellä yhteen normien ja arvojen ehtojen mukaisesti.

Normit ovat nimenomaisia ​​tai epäsuoria sääntöjä, jotka ohjaavat yksilöiden käyttäytymistä yhteiskunnan arvojen mukaisesti. Esimerkkejä: täsmällisyys työssä, sosiaaliturvan edistäminen…. Arvot ovat moraalisia, ihanteellisia periaatteita, joita yhteiskunnan jäsenet noudattavat ja jotka ilmenevät konkreettisesti ajattelu-, tunne- ja toimintatapoina. Esimerkkejä: vaivannäkö, ammatillinen menestys, solidaarisuus ...

Lapsi rakentaa persoonallisuutensa sisäistämällä, sisällyttämällä sosiaalisesti vakiintuneita ajattelu- ja toimintatapoja.

- oppiminen tai juurruttaminen: se on tottumusten, taitotiedon hankkimista,

–Tunnistaminen tai jäljitteleminen (esimerkiksi yhden vanhemmista),

–Vuorovaikutus: se on yksilöllisyyteen liittyvien kulttuuristen piirteiden integrointi vaihdon jälkeen.

Normit ja arvot eivät välitä lapselle yhteiskunta sellaisenaan, vaan välittäjinä toimivien ryhmien toiminta. Siksi perhe, koulu ovat kaikki instituutioita, joilla on tämä rooli. Niitä kutsutaan sosiaalistumisen agenteiksi.

Näytämme sitten miehen elämän aikana esiintyvät erilaiset sosiaalistumisen muodot, jotka voivat muuttaa näitä odotuksia.

Nicolas ZEBBAR

Valmistuin urheiluhallinnon maisterista ja intohimoisesti tenniksestä, tein tutkimuksen naisten tenniksen kehityksestä. Harjoittelen tätä urheilua XNUMX vuoden ajan ja nyt klubini (TC Morlaàs Pyrénées-Atlantiquesissa) johtajana, olen aina etsimässä uusia ideoita, joiden tarkoituksena on parantaa jäsenten harjoitteluympäristöä. Siksi olen iloinen voidessani jakaa tämän työn.