Uusien kuluttajamarkkinoiden kehitys ja joukko toimia, jotka on analysoitu etukäteen ja jotka voidaan toteuttaa muutosten varalta. Uusien markkinoiden muodostuminen onkin prosessi, joka tuo uuden näkemyksen kulutuksen roolista.

Suurin osa prosessista keskittyy kahteen prosessiin, jotka ovat innovaatio ja sen leviäminen, jossa kuluttajat hyötyvät prosessista.

Ensinnäkin keskitymme siihen, että kuluttajat haluavat vapautua itsestään uusilla markkinoilla. Kozinets (2002) osoittaa, että "kuluttajien yritykset vapautua itsestään institutionaalisten markkinoiden logiikasta" (P856), jos otamme esimerkin padel, voimme kuvata näitä markkinoita aluksi markkinoina, joilla ei ole todellista institutionaalista tukea, toisin sanoen ilman federaatiota. Näin ollen tämä uusi urheilukäytäntö voi ajaa ihmisiä vapautumaan uusista urheilulajeista institutionaalisten normien ulkopuolella.

Siten voimme nähdä, että monet pelaajat, jotka olivat alun perin osa vakiintuneita markkinoita Ranskassa, kuten tennis tai jalkapallo, emansipaattina kohti vähän tunnettuja mutta kukoistavia urheilulajeja, kuten padel perheilmapiirin nauttimiseksi ja vähemmän institutionaaliseksi.

Loogisesti voidaan määritellä useita vaiheita, jotka osoittavat markkinoiden syntymisen. Jos otamme esimerkin Brown-perheestä, joka loi minimoottorimarkkinat 2000-luvulla, voimme määrittää markkinoiden syntymisen kannalta välttämättömät eri vaiheet. Tätä varten käytämme motoriteollisuuden tutkimusryhmän todistusta haastattelemassa Brown-perhettä siitä, miten se alkoi, miksi minimoottoripyörä ja mitkä ovat heidän historiansa keskeiset osat.

Ensinnäkin markkinoilla on oltava kyky tarjota ainutlaatuinen tunne eli uusi tunne, jota kuluttajat eivät löydä useilla markkinoilla. Sitten markkinoiden on tarjottava turvallinen ja alkuperäinen ympäristö, padel mahdollisuus pelata "sisätiloissa" tai "ulkona" turvallisella ja hyvin esteettisellä kentällä, joka on täysin erilainen kuin tunnetut mailapelit. Lisäksi kuluttajilla on oltava mahdollisuus muokata ja mukauttaa tuotteitaan, toisin sanoen halu siirtyä tehokkaampiin tai esteettisempiin materiaaleihin heidän evoluutionsa mukaisesti. padel antaa mahdollisuuden muuttaa pelityyliä markkinoiden monien mailojen ansiosta, jotka voivat sopeutua kunkin pelaajan suorituskykyyn.

Seuraava askel on suuntaus rakentaa kuluttajainfrastruktuuria käytännön kehittämiseksi, padel infrastruktuuri on kasvanut vuosi toisensa jälkeen 15 klubista 172: een vuonna 2017. Viimeinen vaihe on markkinoiden kyky luoda yhteisöjä eri maantieteellisillä alueilla ja houkutella sijoittajia. padel hyötyy seuroista kaikkialla Ranskassa, jossa on pelaajia ja klubeja, joilla on yhteinen tavoite kehittää padel Ranskassa.

Teoreettisesta näkökulmasta voimme tiivistää nämä vaiheet eri kohdin. Martinin ja Schoutenin kaaviota noudattaen näemme "Pre-market-käännökset", tämä osa sisältää ensimmäisen alaosan "kuluttajainnovaatio" ja toisen osan "kulutusyhteisö". Tässä ensimmäisessä osassa korostetaan kuluttajien halua kehittyvien markkinoiden tyypin mukaan, materiaalien rajoituksia, esineitä ja taitoja, joita tarvitaan käytännön suunnittelussa. Toinen alaosa kuvaa paikallisen kulutuksen, infrastruktuurin, käytäntöjen ja Internet-viestinnän suorituskykyä. Tämä työ on suoritettava ja analysoitava markkinoiden moitteettoman rakentamisen varmistamiseksi.

Martin ja Schoutenin mukaan toinen vaihe on "markkinoiden käännökset" ja tämä käy läpi "markkinoiden katalyysi ja kypsyminen". Tämä osa osoittaa, miten markkinat olisi määriteltävä markkinoiden käännöksen kautta verkostoituneiden kuluttajayhteisöjen kautta.

Siten markkinoiden luominen perustuu kuluttajayhteisöjen rakentamiseen, jotka verkostossa levittävät markkinoiden ideaa ja käytäntöä samalla kun niitä kehitetään. Kuten aiemmin todettiin, padel Alun perin luotti pieneen ryhmään kuluttajia, jotka intohimonsa ja rakkautensa urheilua kohtaan ansiosta levittävät tätä käytäntöä ja ovat nyt läsnä kaikkialla Ranskassa.

Lopuksi markkinoiden syntymisprosessissa otetaan huomioon viimeinen tekijä. Amabile (1996) selittää, että "intohimo ja sisäinen motivaatio ovat luovuuden moottoreita" (P861), itse asiassa tämä intohimo, jonka kukin yrittäjä tai sijoittaja harjoittaa padel tai urheilu yleensä on liikkeellepaneva voima projektin toteuttamisessa. Tämä tunne välittyy siten kuluttajille, jotka lopulta eivät enää kuluta käytäntöä, vaan halua ja nautintoa. Tämä ilmiö on yksi avainasemassa käytäntöyhteisön luomisessa.

Siten nämä tekijät osoittavat, että näiden eri yhteisöjen ja heidän yhteisten intohimojensa ansiosta padel voi syntyä sosiaalisena käytäntönä.

Kirjallisuuskatsauksessa yksilöityjen eri teorioiden ansiosta voimme luoda erilaisia ​​hypoteeseja, jotka voivat tuoda ideoita vastauksista ongelmaan, joka on: Padel urheiluna ja sosiaalisena käytäntönä ja siihen liittyvänä markkinoiden kehityksenä?

Sitten tehdään konkreettinen tutkimus ammattilaisten kanssa, jotta saadaan elementtejä, jotka voivat vahvistaa joitain hypoteesejani ja vastata ongelmaan.

Tanguy Le Roux

Opiskelija Master 2 -yrittäjyydessä ja innovaatioissa IESEGin JOHTOKOULussa Pariisissa ja innostunut urheilusta, päätin omistaa lopputyönni padel Ranskassa urheiluna ja sosiaalisena käytäntönä ja siihen liittyvänä markkinoiden kehityksenä. Olen asunut 22 vuotta Marokossa ja 5 vuotta Ranskassa, ja olen iloinen voidessani jakaa taitoni.